Arti Sahabat

sahabat

Artikel ini berisi tentang ungkapan hati seorang sahabat,yang dimana didalamnya mendapatkan pengalaman pahit dan manis..sehingga kita dapat termotivasi dengan pengalaman itu..semoga bermanfaat

Bagian kita adalah untuk berusaha sekuat tenaga.kemudian yakinlah,ALLAH pasti berikan jalan yang terbaik.

Bersahabat Bukan berarti melewati waktu bersama-sama sepanjang waktu,tapi sepanjang waktu memiliki perasaan terhubung bagaikan sedang hidup bersama.

Dalam hidup kita melihat teman datang dan pergi.kita terpisah jarak dan waktu,tapi kenangan yang telah dilalui akan selalu hadir dalam benak masing-masing.

Dengan tangan kosong,orang terkuat didunia kalah jika harus bertarung dengan orang cukup memiliki beberapa teman setia dan penolong.

Harga sebuah kegagagalan dan kesuksesan bukan dinilai dari hasil akhir sobat,tetapi dari proses perjuangan kita.
Jangan pernah menunda mengucapkan  syukur dan terima kasih.karena kita tidak akan pernah tahu berapa lama lagi hidup di dunia ini.Jika sahabatmu bersedih,engkau akan ikut bersedih meskipun hatimu sedang berbahagia dan saat sahabatmu terlihat bahagia,engkau akan ikut bahagia meskipun tadinya kita sedang bersedih
Kita harus memiliki sasaran jangka panjang untuk menghindari dikecewakan oleh kegagalan jangka pendek sob. Kebahagian itu terjadi jika kita benar-benar memahami hati,bersahabat dengan hati,dan mengikuti kata hati. Kekita diri kita tidak belajar atas apa  yang sudah kita miliki,maka perlahan kita akan kehilangan segalanya pada akhirnya. Kita tidak sempurna,maknya kita mencari sahabat untuk saling menyempurnakan,tapi persahabatan ini juga belum sempurna,makanya kita menjalin hubungan baik dengan setiap manusia,agar hidup kita sempurna.Memulai pagi dengan prasangka baik kepada ALLAH,bepikir dan berperasan positif,maka kedepannya akan selalu berpikir positif.

Persahabatan bukanlah pedang rapuh yang hanya ditempah beberapa kali,tapi persahabatan itu adalah pedang tajam dan kuat yang telah ditempah ribuan kali.

Persahabatan itu adalah cerita tentang saling melengkapi.melengkapi celah yang tak bisa diisi oleh kekasih dan keluarga,ada sebuah tempat dihatimu dimana hanya sahabat yang bisa mengisinya.     Pria yang tulus mencintai hanya ingin melihat wanitannya menangis terharu bahagia,bukan menangis karena hatinya terluka sob.saat kita melewatinya bersama sahabat perhatikanlah betapa cepatnya waktu berlalu,betapa cepatnya impian terwujud.saat kita terjatuh,sahabatmu akan membantumu berdiri,saat kita dan sahabat kita terjatuh bersama-sama,kita akan saling membantu berdiri sambil tertawa membicarakan pengalaman tadi.
Sobat,dengan cinta hidup menjadi indah,dengan ilmu hidup menjadi mudah,dan dengan iman hidup menjadi terarah
Sobat,sedekah berbanding lurus dengan rezki dan berbanding terbalik dengan bencana ,tantangan itu memang sangat sulit,tapi mengahadapinya bersama para sahabat kita menjadikan sebuah tantangan itu lebih mudah dari yang kita kira,penghianatan seorang sahabat bukanlah sebuah alasan untuk melepaskan ikatan yang sudah dilalui bersama.sebisa mungkin mengajak kembali dia yang lalai akan komitmennya untuk mengingat perjalanan yang sudah dilalui bersama .
Mengapa hal ini harus dilakukan ? Bukankah sahabat yang berkhianat satu sama lain.Namun,kominukasi dan pertemuan yang kerap dilalui bersama-sama akan memicu timbulnya sebuah masalah.
klik disini https://www.youtube.com/watch?v=yjfu5JtHYP4

cara menghilangkan rasa cinta atau suka seseorang

Memang susah sekali cara menghilangkan perasaan suka tersebut dengan orang yang telah disukai apalagi yang sudah lama terpendam dalam hati kita. Dan ternyata dia tidak menyukai kita atau menyukai orang lain atau juga telah mempunyai seorang kekasih yang mana pastinya dia lebih menyukai orang tersebut.

Mungkin, aku punya sedikit tips atau ceramah. Tapi tentunya ceramah cinta atau Bukan Ceramah Biasa (BCB) hehehehehe…

Berikut tips yang agak ngawur dan kurang nyambung menurut teori saya:

1. Hal pertama yang harus kita lakukan adalah, ungkapkan rasa cinta kamu kepada si dia. Untuk melampiaskan perasaan cinta kamu tersebut. Ya, walaupun kita sudah pasti tau jawabannya. Tapi, daripada kau rendam(heh? dah kek cucian aja di rendam) lama-lama eh pendam lama-lama? Lebih sakit loh! And, jangan-jangan dia juga sebenarnya suka kepada kita. Jadi, lebih baik ungkapkan sekarang juga daripada TIDAK SAMA SEKALI!


Kalau pun kamu tidak mau mengungkapkannya atau malu kamu bisa bikin surat cinta untuk dia tapi jangan sertakan dari siapa.
hanya untuk orang yang kamu suka tersebut.
Contoh:
Untuk : Seseorang yang aku sayangi
Dari : Pengagum misteriusmu.
nah kalo misalkan kita udah mengungkapkan perasaan kita kan bisa dibilank perasaan kita sudah agak sedikit plong atau lega.

2. Belajarlah untuk melepaskan orang yang kamu cintai itu. seperti yang sudah sering saya bilank ”Cinta itu tidak harus saling memiliki”.:)

3. Jangan cepat untuk mencintai orang lain. Kenapa? Karena nanti kamu difikir orang yang gampang jatuh cinta de el el. Nah, mendingan bersemangatlah untuk saling mengenal seseorang. Walaupun kamu dikenal populer dan punya teman buanyak segudang bahkan 1 sekolahan dan terkenal cantik atau ganteng se RT dan kecamatan? Tapi, mengenal seseorang entah bisa / nggak, loh! saya rasa kalian harus belajar untuk mengenal seseorang. Jadi, nantinya kalian bisa lebih mengenal orang yang kau cintai tersebut.

4. Belajarlah untuk dicintai oleh seseorang. Untuk pembelajaran bagimu bagaimana rasanya ditembak oleh seseorang? Bagaimana respon kamu? Serta bagaimana rasanya saat menjadi posisi orang yang kamu tembak / sukai saat itu?

5. Pernah gak kamu berusaha untuk melupakan seseorang tapi malah tambah sayang sama dia?
dari kebanyakan kasus yang berusaha untuk melupakan seseorang yg mereka sayangi kebanyakan mereka malah tambah sayang sama orang tersebut.
saya kan pernah bilank jangan pernah kamu mencoba untuk melupakan orang tersebut. mendingan kamu ubah aja rasa sayang tersebut menjadi rasa sayang kepada sahabat, teman, saudara

So, kesimpulannya adalah. Saya tidak mengajarkan / memberikan tips untuk menghilangkan rasa cinta / sayang kalian kepada seseorang atau yang lain, sebenarnya Topik tentang ”Cara menghilangkan rasa cinta/sayang kepada orang yg kita cintai itu udah di bahas berkali-kali tapi kenapa tetap saja banyak yg bertanya-tanya tentang topik ini”. Cinta itu dapat membuat hidup kita lebih semangat cerah dan ceria. Tidak harus cinta / sayang dengan satu patokan orang saja / pacar. Tapi, sayang dan cinta kesemua Makhluk Tuhan^^ ohya lagian kan rasa cinta ga berarti hanya untuk pacar kamu saja rasa cinta atau sayang kan bisa kamu berikan untuk teman, sahabat, ibu, bapak, kaka, abang, adek, de el el.

Serta, janganlah kau belajar untuk membenci seseorang. Karena nantinya kau akan dibenci (Sakit bukan? >,<). Belajarlah untuk menjadi teman dengan orang yang kita sayangi dan bukalah hati kalian untuk seseorang juga. Itu bisa menjadi pembelajaran untuk mencari cinta yang lebih abadi sakti dan mandraguna. Serta CINTA SEJATI.

Sekian. Oh ya, jangan sungkan-sungkan / malu -malu kucing (shy shy cat) untuk mencurahkan hati kalian kepadaku. Mungkin saja aku bisa memberikan solusinya kepada kalian. Kalian bisa tinggalkan pesan dan komentar kalian dengan membalas pesan ini.atau kirim gmail kalian ke saya: yulianayupitasari@gmail.com

chicken-egg

cara terbaik menenangkan hati yang kecewa

dzikir

Bagaimana menenangkan hati Kecewa?

Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. kita berpura-pura kuat.

Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa peritnya hati kita. Sampai bila kita harus berpura – pura?

Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka.

Mungkin disaat anda sedang membaca artikel ini, anda sedang merasa lemah dan kecewa. Hati anda merasa tidak tenang.

Mungkin sahaja anda terjumpa artikel ini dari link FB ataupun tergoggle entri ini secara tidak sengaja.

Bismillah, izinkan saya berkongsi beberapa cara untuk menguatkan dan menenangkan kembali hati yang sedang lemah.

Insyaallah, saya juga hamba Allah yang pernah mengalami situasi ini, semoga beberapa petua yang dikongsikan ini dapat memberi membantu anda juga:

1. Membaca Surah Yassin

Mungkin selama ini kita kurang membaca Al-Quran atau jarang sangat membuka kitab suci ini.

Mungkin ini salah satu sebab kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Oleh itu marilah kita kembali menghidupkan amalan ini.

Semasa saya sedang mengalami “keserabutan” dulu, saya mengamalkan membaca surah Yassin setiap kali selesai solat.

Alhamdulillah, setiap kali usai membaca Yassin, saya akan merasa tenang.

Memang surah ini mempunyai aura yang mampu menenangkan hati.

Setelah itu, boleh beransur menambah bacaan dengan membaca surah – surah yang lain. Sangatt menenangkan hati

Bagaimana jika sedang haid? Dengarlah bacaan surah ini melalui mp3, etc..

2. Solat Sunat Tahajjud

Bangunlah melakukan solat malam iaitu solat sunat Tahajjud.

Tujuan solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan mendapatkan ketenangan dalam menghadapi dugaan hidup.

Amalan ini adalah antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat.

Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar.

” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala “

Pada rakaat pertama bacalah Al-Fatihah Selepas itu surah Al-Kafirun & Rakaat kedua bacalah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas.

Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam.

Jika dirasakan berat memadailah sekadar dua rakaat.

Selepas itu berdoalah. Berdoalah apa sahaja.

Adukan masalah kita direct kepada Allah. Mintalah ketenangan hati.

Jika anda kelu untuk berdoa, anda boleh amalkan doa ini:

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن, واعوذ بك من العجز والكسل, واعوذ بك من الجبن والبخل, واعوذ بك من غلبة الدَّين وقهر الرجال

‘Allahumma innee A’oothu bika minal hammi wal hazan, wa a’outhu bika minal ajzi wal kasal, wa a’outhu bika minal jubni wal bukhl, wa a’outhu bika min ghalabatid deyni wa gahrir rijal.’

(Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kebimbangan dan kepiluan. Aku berlindung kepadaMu dari ketidakupayaan dan kelalaian. Aku berlindung kepadaMu dari perbuatan pengecut dan sifat kedekut. Dan aku mencari perlindungan dariMu daripada  hutang dan  penindasan manusia)

** tips supaya mudah nak bangun **

– Berwudhuk sebelum tidur

– Baca surah Al Mulk atleast 10 ayat (paling malas la tu..)

– Baca doa tido dan niat dalam hati “Ya Allah, aku memohon kepada Mu supaya bangunkan aku pada waktu paling afdhal untuk berdoa pada Mu

– Kunci jam

3. Banyakkan Istigfar Dan Berzikir

  • La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
  • Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)

– Harus diingat, zikir bukan sahaja di mulut tetapi harus sampai masuk ke hati.

4. Elakkan Mendengar Lagu Bertema Kecewa – Kekecewaan

Ini penting kepada mereka yang baru sahaja mengalami putus cinta / tunang, sila hindari dari suasana yang boleh membuatkan anda sebak.

Elakkan mendengar lagu yang bertemakan putus cinta & kecewa.

KIta ingin menenangkan hati, bukan ingin menyesakkan hati kan?

Jangan menabur garam diatas luka kerana ianya pedih. Biarlah dahulu luka itu sembuh 🙂

5. Sentiasalah mengingati Allah

Ini yang paling penting sekali.

Sentiasa mengingati Allah.

Yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan sentiasa bersama kita walaupun apa pun.

Apa yang membuat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita.

Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA. He loves you no matter what =)

“Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” ( QS Ar Ra’d : 28 )

Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” ( QS.At -Taubah : 40 )

 

Penutup :

Bagaimana? Rasa masih belum kuat?

Saya sarankan anda membaca artikel dibawah ini pula:

Itu adalah beberapa tips yang ingin saya kongsikan bersama anda.

Ini adalah pengalaman saya dalam menangani rasa tidak tenteram dan bangkit dari kesedihan. Apakah anda pernah berjaya mengatasi rasa sedih dan tak tenang?

Marilah berkongsi dengan saya bagaimana cara anda mengubati rasa pilu pada ruangan komen dibawah.. 🙂00020236

 

klik disini